Friday, July 13, 2012

AKU TERIMA NIKAHNYA….


Assalamulaikum…

Dalam Islam, ikatan pernikahan dilafazkan dengan akad dan nikahnya…Sifatnya cukup sempurna, sehingga ada yang menitiskan air mata…Walaupun pada dasarnya ikatan pernikahan bertujuan menghalalkan perhubungan dan mewujudkan ganerasi sihat, tapi, penah tak kita fikir sejauh mana pengertian nikah yang tersirat…Yang kita Nampak pada pandangan mata kasar memanglah setakat majlis meriah, ada tok kadi, pengantin cantik, hantaran, dan lain-lain…

Pada sisi lain sebenarnya ikatan pernikahan lebih dari sekadar apa yang terzahir…Lafaz akadnya yang sepatutnya kita hayati, bukan besarkan mata, lebarkan telinga kutuk itu dan ini…Saya pernah jadi jurugambar pada majlis perkahwinan kakak saya yang sulung…Dan saya sangat-sangat bersyukur kerana bukan sahaja diberi peluang merakam detik bersejarah kakak sulung saya, malah saya buat kali pertamanya mendengar setiap butir bicara dalam proses akad nikah…Yang paling lama tu lafaz taklik…Panjang giler…Saya yakin tak ramai pengantin lelaki yang ingat apa isi kandungan lafaz taklik tu…Bukan apa, panjang sangat, sampai nak tertidur….

Tapi, kalau difikir-fikir balik, sebenarnya segala proses yang ditetapkan tu memang ada hikmahnya…Yela, ingat nikah ni senang??? Silap-silap ada yang nervousnya mengalahkan lagak gaya orang yang nak amik SPM…Tapi, kalau kita hayati isi kandungannya, memang boleh buat air mata menitis…Terfikir masa saya kahwin nanti, saya nak mintak tok kadi tu fotostatkan lafaz taklik tu…Nak framekan…Bukan apa, sekadar buat pedoman untuk kami suami isteri….

Tapi hairan, kenapa ada yang mahu menyembunyikan status perkahwinan mereka…Tak terasa ke pengorbanan yang mereka lakukan semasa ingin berkahwin dulu??? Kalau ada yang mengadu perkahwinan mereka tak bahagia ataupun berkahwin atas dasar terpaksa, saya suka minta gambar kahwin mereka…Sebabnya??? Ntahlah, serasa ada satu perasaan yang sukar digambarkan bila tengok gambar tu...

Yakinlah bahawa setiap pasangan yang diberi berkat berumah tangga itu rahmatnya besar…Walaupun banyak dugaan yang mendatang, fikir-fikirkanlah kenapa satu perkara tu harus terjadi…What goes around comes around…Bukan nak suruh menyesal ke  apa, Cuma jangan terlalu menyalahkan satu pihak bila timbul permasalahan dalam rumah tangga…Saya sekadar berkongsi pendapat…Kurang harap maafkan dan harap kalian terima seadanya….

No comments:

Post a Comment