Monday, May 28, 2012

Aduhai Peta Putrajaya....

Assalamualaikum....

Bagi korang yang belum tahu, aku ialah seorang cik Sumber Manusia yang dah bekerja selama 1 tahun dan 1 bulan lamanya...Aku specialized in Foreign Worker Management.. Bila dah uruskan pekerja asing, memang satu benda yang normal kalau aku selalu kena berurusan dengan jabatan kerajaan i.e Imigresen....Masalahnya, aku sendiri tak faham kenapa setiap kali aku pergi Putrajaya, aku mesti balik sesat...Padahal serasa aku, dah berkali-kali dah aku gi sana...So, aku dah mula fedup dah...Yela, setiap kali aku sesat, aku dah bazirkan minyak kereta aku yang RM 1.90 sen seliter tu....Jadi, aku dah buat keputusan analisis masalah aku...

Step 1: Google peta Putrajaya...

-klik untuk tumpuan yang lebih baik-

Yang bertanda merah tu ialah Putrajaya Territory.... Tempat yang aku selalu pegi ialah Presint 2....Jabatan Imigresen Malaysia...

Step 2: Google cara nak pergi Presint 2 dari Beranang....

Perjalanan dari Beranang ke Presint 2 Putrajaya hanyalah 33.8 km sahaja....Pergi dan balik jumlahnya hanya 67.6 km sahaja jaraknya....

Step 3: Kenapa aku selalu balik sesat???

Sebab 1: Jalan berputar-putar....Putrajaya pada peta memang nampak macam tak besar mana pun.. Tapi, realitinya hanya Jauhari yang kenal sapa tu Manikam....
Sebab 2: Jalan sehala...Aku paling lemah kalau jalan tu jalan sehala...Maksudnya kalau kita datang dari jalan A, kita kena balik ikut jalan B...Dan jalan B tu pula memang kena tawaf dulu satu Putrajaya baru jumpa jalan A...
Sebab 3: Kedudukan tak ikut turutan...Aku tak faham kenapa ada Presint 3 sebelah Presint 18??? Someone tell me...Aku lemah sejarah dan geografi...Maka, aku nak sangat tahu kenapa ini boleh terjadi...Bayangkan ada 10 orang yang macam aku...Tak sesat dalam kawasan Putrajaya yang keluasannya hanya 4931 hektar sahaja?? 

Jadi, aku nak sarankan lah sikit (kot ada orang nak baca), sebar-sebarkanlah pasal Putrajaya ni kat orang awam...Jangan hanya jadikan Putrajaya tu pusat kerajaan dan event-event penting sahaja...Kembangkanlah lagi idea jadikan Putrajaya tempat tumpuan pula di masa hadapan...Tujuannya supaya orang macam aku takdelah sesat lagi kat Putrajaya...

Soalan: Aku sorang je ke yang selalu sesat kat Putrajaya ni?? Kalaulah ye, malu keturunan sahaja, wakakakka....

No comments:

Post a Comment